بخشی از کتاب فلسفه برای فرزندم

گفتنی‌هادر

+ بهتر است اول به داستانی که کانت به عنوان مثال تعریف کرده است گوش کنی. بچه ی ده ساله هم می تواند آن را بفهمد… به مردی از سوی شاهزاده دستور داده می شود که علیه یک بی گناه، شهادت دروغ بدهد. او آن بی گناه را نمی شناسد. هیچ ارتباط خاصی هم با او ندارد. اگر شهادت بدهد، فرد بی گناه محکوم خواهد شد. اگر از شاهزاده اطاعت کند، مورد حمایت قرار خواهد گرفت و پاداشی هم دریافت خواهد کرد و اگر قبول نکند، بدترین دردسرها در انتظارش خواهد بود. تکلیف او چیست؟
– تکلیف او این است که شهادت ندهد.
+ کاملأ درست است. ولی چرا؟
– برای این که ما نمی توانیم کسی را که هیچ کاری نکرده بکشیم!

 

+ بله. و درست تر این است که بگوییم نباید کسی را که گناهی ندارد بکشیم. زیرا می توانیم جسماً او را کانت اضافه می کند که خود عمل شهادت نا درست، اخلاقاً ممنوع است زیرا نفسِ عمل شهادت را مخدوش می کند. اصل مطلب را درک می کنی؟ اگر ما بتوانیم هنگام شهادت، دروغ بگوییم، از آن پس دیگر هیچ شهادتی معتبر نیست.

به یک چیز توجه کردی؟

 

– نه، به چه؟

 

+ تو بلافاصله جواب دادی که نمی شود این کار را کرد و نباید به شهادت نادرست تن در داد.
– معلوم است. چطور مگر؟

 

+ تصور می کنی که دوستانت هم همین حرف را بزنند.
– بله. مطمئناً!
+ خب، پس می بینی که نمی توانی بگویی « این بستگی به مردم دارد »! چون برای هر کس تفاوت نمی کند. در واقع چیزی را که کانت نشان می دهد، چیزی است که همه می دانند و یا می توانند خیلی ساده درک کنند که وظیفه شان چیست و این وظیفه در موقعیت های مشابه برای همه یکسان است. آن چه به مردم مربوط است، وظیفه نیست؛ بلکه انجام دادن یا انجام ندادن آن است. من آن چه را که باید انجام بدهم، می دانم؛ ولی می توانم انتخاب کنم که انجامش بدهم یا کار دیگری انجام دهم… در مورد این مرد، کانت از طرفی یک سناریوی واقعاً دراماتیک را تصور می کند: شاهزاده آن مرد را به زندان می اندازد و زن و فرزندانش هم به زندان انفرادی او می روند تا به او التماس کنند تا از شاهزاده اطاعت کند. اگر او بخواهد فرد بی گناهی را که نمی شناسد نجات دهد باعث نابودی خودش و خانواده اش و بدبختی فرزندانش می شود. حالا می توانیم تصور کنیم که او تسلیم شود. شاید ترجیح دهد به جای این که به اصول اخلاقی عمل کند، زندگی خودش و خانواده اش را نجات دهد. همه برای اخلاقی عمل نکردن آزادند، همه برای عمل نکردن به وظیفه آزادند. ولی نه به دلیل
نادانی یا برای این که آن وظیفه می تواند تغییرپذیر باشد.
– می خواهی بگویی اصول اخلاقی ثابت اند و این مردم هستند که خود را در مقابل، در جایگاه های مختلف قرار می دهند؟
+ بله. می توان این طور هم گفت. وظیفه برای همه یکسان است و تصمیم به انجام دادن یا ندادن آن، متفاوت است.

 

 

[av_button label=’خرید کتاب فلسفه برای فرزندم‘ link=’product,1473′ link_target=’_blank’ size=’medium’ position=’center’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-4sfuru’]

[av_button label=’اطلاعات بیشتر درباره کتاب فلسفه برای فرزندم‘ link=’page,2101′ link_target=’_blank’ size=’small’ position=’center’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-2sx1ve’]

فلسفه برای فرزندم

فلسفه برای دخترم

فلسفه برای کودکان

فلسفه برای نوجوانان

 

  •  این کتاب پیشتر با عنوان ” فلسفه برای دخترم ” توسط دکتر ترانه وفایی ترجمه و منتشر شده بود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *